Rákosi Dóra: 0630/264-0589, https://www.facebook.com/groups/541264292690184/

Gátizomtorna:

A medencefenék izom vagy gátizom a vázizomzat része. Az akaratunktól függően működő izomzat a hozzá tartozó kötőszöveti- és szalagrendszerrel együtt látja el feladatát: egyrészt alátámasztja a kismedencei és hasüregi szerveket. Ha a gátizomzat megsérül, vagy meggyengül, nem tudja ellátni ezt a feladatát, ami az alhasi szervek süllyedéséhez vezethet (méhsüllyedés, hólyagsüllyedés, végbélsüllyedés). Feladata továbbá a húgycső, hüvely, végbélnyílás izomzatának zárva tartása és nyitása, vagyis a széklet és vizelet kiürítését teszi lehetővé. Gyenge gátizom esetén inkontinencia alakul ki.

Ha a gátizmok gyengülnek, kialakulhat az úgy nevezett stressz inkontinencia, vagyis fokozott mozgásra, váratlan erőkifejtésre, köhögésre, tüsszentésre néhány csepp vizelet távozik. Különböző vizsgálatok szerint a lakosság 11-72%-a érintett, csak szégyenérzetünk miatt nem kerülünk megfelelő szakrendelésre. Az anatómiai és hormonális okok miatt a nők veszélyeztetettebbek, de a férfiakra is vonatkoznak bizonyos rizikótényezők.

Mivel a gátizom akaratlagosan működtethető, így a rendszeresen végzett megfelelő gyógytorna gyakorlatokkal, tréninggel, erősíthető. A célzott edzés eredményeként a panaszok megelőzhetőek, megszüntethetőek.

A gátizom torna jótékony hatásai:

  • megelőzi az alhasi szervek süllyedését, segíti a kezelését;
  • megelőzi és megszünteti az akaratlan vizelet- és székletvesztést, nagy szerepe van a konzervatív kezelésben;
  • megelőzi az aranyeres panaszokat, illetve segíti a kezelését;
  • segít a menstruációs fájdalmak csökkentésében;
  • elősegíti az alhasi műtétek és szülés utáni regenerálódást;
  • javítja a szexuális élet minőségét;

Kiknek ajánlott a gátizom torna?

Elsősorban nőknek javasolt, bármely korosztályban. Fiatal korban a prevenció fontossága miatt.

  • akiknek veleszületett gyenge izom és kötőszöveti rendszere van;
  • aki várandóságra készül, a szülést megelőző hónapokban és a szülést követően;
  • a menopauza előtt és annak ideje alatt (felkészít a változókorra);
  • állandó ülő munkát vagy nehéz fizikai munkát végzőknek;
  • krónikus köhögés fennállása esetén;
  • intenzív testedzést végzőknek;
  • elhízottaknak, túlsúlyosaknak;
  • nőgyógyászati, proktológiai, urológiai műtétek előtt, után;
  • gyenge végbélzáróizommal rendelkezőknek;
  • akinél már problémák jelentkeztek (alhasi szervek süllyedése);
  • kezdeti stádiumban a Sclerosis Multiplex, Alzheimer-, Parkinson kórban szenvedők estén is javallott;

Kifejezetten ajánlott szülés után, vagy azoknál a nőknél, akiknél akaratlan vizeletcsepegés tapasztalható, de megelőzésképp tini kortól érdemes lenne megtanulni és rendszeresen végezni életünk végéig annál is inkább, mivel szinte bárhol és bármikor végezhető nagyon egyszerű gyakorlatsorról van szó, amit lehetőleg naponta többször ajánlott a napirendbe beillesztve végezni. Mindössze néhány percet vesz igénybe, mivel a gátizmok nagyon gyorsan fáradnak, és körülöttünk senki nem veszi észre, hogy épp gyakorlunk.

Az erősítés helyes elsajátítása viszont nagyon fontos, mivel ha a gyakorlatokat rosszul végezzük, inkább ártunk magunknak, mint használunk!